29 January 2012

Pizza Amatur...

Haha..pizza amatur sbb yg buat pun amatur. Bahan2 pun amatur yg sediakan so pizza yg jd x la sehebat mana. janji sedap la n kena ngan selera....



Resepi doh pizza

Bahan2:
1 paket yis segera (11gm)
1 tsp gula
 1 cwn air suam
2 1/2 cawan tepung roti ( aku xda, so guna tepung gandum biasa jak, tu yg pizza amatur tu hehe..)
2 tbs myk sayuran
1 tsp garam

Cara:
1. Dalam mangkuk, campur yis ngan air suam. Biarkan selama lbh kurang 10 min smpi yis berbuih.
2. Masukkan tepung, garam n minyak. Aku masukkan separuh jak minyak sbb uli guna tangan. Klu guna mixer blh masukkan terus smua minyak tu. Pukul sampai licin.
3. Klu uli guna tangan: da masukkan tepung, garam n separuh myk tu, uli ngan tangan smpi sebati, kemudian masukkan myk tu sikit2 sambil uli sampai la minyak tu hbs. nti adunan tu akan jd licin.
4. Biarkan tepung rehat dalam mangkuk dgn ditutup kain/plastic wrapper selama lbh kurang 30 min.
4. Da 30 min, tepung akan naik sekali ganda dari saiz asal. Uli semula, utk buang udara yg ada dlm tepung. Bentukkan ikut acuan/loyang pizza. Na siap la doh. Tinggal taruk topping jak.

Topping ~ aku guna prego mushroon spaghetti sos (sbb dlm tu da ada herb, so x perlu mo oregano lg), ayam hancur ayamas, sosej mushroom ayamas, sosej ayam ayamas, cupsicum, bawang besar dan button mushroom dlm tin. Ayam hancur tu aku goreng kejap ngan sedikit myk. angkat n toskan kemudia tabur la atas doh. Lg satu slice cheese. Aku xda mozarela cheese (yg tetarik2 tu klu pizza d makan panas2) so aku guna apa yg ada jak la....

Bakar 30 - 40 min, 160 darjah celcius.



Alahai..gambar ku ni ba...bidak juga. Ndk pa la...janji nampak gak pizza amatur tu. Di sebelahnya tu potato wedges. Kupas kentang, pastu belah2 memanjang. Masukkan dlm tepung goreng serbaguna seri aji yg da bancu ngan air, pastu goreng la...nyaman....

2 comments:

  1. sedapnyaaa...aduiii jeles i tgk ko rajin post2 resipi ni tau... Tahniah la beb...

    ReplyDelete
  2. adui lamanya aku x update blog.
    dz thanx....

    ReplyDelete